2010-12-11

Funderingar kring brasilianska analyser om FX-2 beslutet.

Jag skrev för några dagar sedan att jag skulle botanisera omkring på brasilianska sidor, vilket jag nu har gjort. Analyserna kring beslutet att skjuta upp beslut om anskaffning av FX-2, där Gripen NG, Rafale och F-18 tävlar om ordern, går längs två teman. Vissa menar att hela affären är död, eftersom den nya presidenten har lovat att prioritera fattigdomsbekämpning. Andra menar att det står mellan Rafale och Gripen, eftersom de erbjudit mest teknologiöverföring.

Min försiktiga tolkning är att det blir en affär, men att den kan dras ned i omfattning. Hur illa det än låter, så kan inte ett land regeras med enbart fattigdomsbekämpning. Teknologiska injektioner är också viktiga för ett samhälles utveckling. Här finns det ju tidigare exempel från Sydafrika. Genom att flytta beslutstidpunkten har man flyttat objektet. Detta torde innebära att Rafale har försämrat sina möjligheter. Den produkt som ger mest flygplan per mynt är Gripen. Scenariet där brasilianska flygvapnet får ett beslut om anskaffning med mesta möjliga flygplan (de allra flesta organisationer vill vara maximalt stora) samtidigt som lite pengar kan styras över till nödvändig fattigdomsbekämpning har ökat i sannolikhet.

Defesanet är en hygglig brasiliansk källa jag hittat.

Övrigt: Libanesiske försvarsministern och presidenten är illa ute sen WikiLeaks avslöjat att den förre talat om för den senare (då arméstabschef) att hålla undan armén 2008 i händelse av ett angrepp från Israel. För säkerhets skull talade han även om vilka mål som borde bekämpas.